Sinnets mekanism

Jag har alltid varit fascinerad över yoga. jag har tränat yoga i många år och nu lära jag ut själv. det är ett spännande möte med människor, spännande resa inom sig själ. både att vara tränare och att bli tränad. Jag vill dela med mig av en text jag läste som jag har tagit ut godbitarna av. Jag blir lugn i hela min varelse när jag läser den. Yoga är en metod för att finna ett sinne som inte sover. Yoga är vetskapen om att vara här och nu. Yoga betyder att du är redo att inte hoppas, att inte gå ett steg före dig själv. Yoga betyder att möta verkligheten som den är. Det är en insikt om att sinnets projektioner är hopplösa, att sinnets förhoppningar är meningslösa och inte leder någonstans. Sinnet är emot det som är. Du kan ägna dig åt yogaställningar, asanas, men det är inte yoga. Yoga är att vända sig inåt. Det är en helomvändning. När du inte rör dig mot framtiden, inte mot det förflutna, kan du börja röra dig inom dig själv- för din varelse är här och nu, inte i framtiden. Du är närvarande här och nu du kan träda in i verkligheten. Men då måste sinnet vara här. Yoga är när sinnet upphör existera. När det inte längre finns något sinne ägnar du dig åt yoga. Om du intar ställningarna men fortsätter tänka ägnar du dig inte åt yoga. Yogan är ett tillstånd av “icke- sinne”. När tankarna inte är där du är, när sinnets aktivitet inte är där, när tankarna har försvunnit, då låter vi oss inte täckas av det som inte är vi. Vi landar i det nu som är det enda som finns. Låt sinnet bli din passagerare så slipper du vara sinnets passagerare! Med värme. Anna


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Annas kosmos

Om konstens ofantliga värld (och andra livsbejakande företeelser) i alla dess olika kulörer.

RSS 2.0